Procedury AML w firmie – co musisz wiedzieć na początek
AML, czyli ang. Anti Money-Laudering, to procedury, które mają na celu tworzenie prewencyjnej ochrony wobec zjawiska prania pieniędzy. A trzeba wiedzieć, że jest to zjawisko niebezpieczne w skali globalnej i mikro. Szacuje się, że aż 5% PKB światowego jest wytworzone w wyniku czynów przestępczych. Istota zwalczania procederu prania pieniędzy pochodzących z przestępstwa polega na tym, że pieniądze „wyprane” zazwyczaj są wykorzystywane do rozwoju działalności kryminalnej, stąd ogólnoświatowa walka z tym zjawiskiem.
W Polsce przepisy regulujące omawianą tematykę zawarte są w ustawie z 2018 roku o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy i zwalczaniu terroryzmu. W niej znajdują się zatem informacje na temat podmiotów obowiązanych (kto musi przestrzegać ustawy), definicje i obowiązki.
Kto musi wdrożyć AML w organizacji?
Poniższa lista prezentuje tylko przykładowe podmioty obowiązane, takie jak:
- wszystkie biura rachunkowe (nawet te najmniejsze, obsługujące wyłącznie księgi przychodu i rozchodu),
- adwokaci i radcowie prawni,
- notariusze,
- doradcy podatkowi,
- biura rachunkowe
- pośrednicy kredytowo-pożyczkowi,
- pośrednicy w obrocie nieruchomościami,
- właściciele komisów oraz salonów samochodowych,
- pośrednicy ubezpieczeniowi – a jest ich wielu!
Pełny katalog znajdziecie w ustawie.
Jak wdrożyć AML w firmie?
Przede wszystkim należy pamiętać, że podstawowym obowiązkiem jest szkolenie zewnętrze osoby odpowiedzialnej za wdrożenie całej procedury w organizacji. Taką osobę nazywa się MLRO – czyli Money Laundering Reporting Officer – Koordynator. Do jej zadań należy:
- uzyskanie uprawnień przez odbycie odpowiedniego szkolenia,
- przygotowanie dokumentacji,
- przeszkolenie personelu,
- oraz czuwanie nad przestrzeganiem całej procedury.